Toename Thuiszittende Jongeren in Waterland: Een Zorgwekkende Trend

18 apr , 4:33 Nieuws
image 16 674486d65667a

Toename Thuiszittende Jongeren in Waterland: Een Zorgwekkende Trend

In de gemeente Waterland is een zorgelijke trend waar te nemen, aangezien het aantal jongeren dat niet naar school gaat en geen werk heeft, is toegenomen. Uit recente gegevens van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat van de 2.130 jongeren in de leeftijd van 15 tot 27 jaar in Waterland, ongeveer 170 jongeren zich in deze situatie bevinden.

Oorzaken en Gevolgen

De groei van deze groep jongeren tussen 2022 en 2023 heeft verschillende oorzaken en gevolgen. Een opvallende observatie is dat er relatief meer vrouwen dan mannen zijn die zonder werk zitten en niet naar school gaan. Ongeveer 8 procent van de vrouwen tussen 15 en 27 jaar valt binnen deze categorie. Met name de leeftijdsgroep tussen 23 en 27 jaar lijkt het zwaarst getroffen, waarvan tachtig jongeren geen onderwijs volgen of werk hebben.

Diversiteit onder Thuiszittende Jongeren

De groep jongeren die thuiszit vertoont een divers beeld. Het omvat niet alleen jongeren die na hun studie geen werk hebben kunnen vinden, maar ook leeftijdsgenoten die door omstandigheden zoals ziekte niet kunnen deelnemen aan onderwijs of arbeid. Bovendien maken jongeren deel uit van deze groep die in een tussenfase verkeren tussen opleidingen.

Vergelijking met Vergelijkbare Gemeenten

Vergeleken met veertien andere gemeenten die sterk op Waterland lijken, valt op dat het percentage jongeren tussen 23 en 27 jaar die thuiszitten in Waterland iets hoger ligt. Van de tachtig jongeren in deze groep zijn twintig werkzoekend en ontvangen dertig een uitkering wegens bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid.

Toekomstperspectief

De stijging van het aantal thuiszittende jongeren in Waterland roept vragen op over het toekomstperspectief van deze groep. Met name de verhoudingsgewijs grote groep jongeren tussen 23 en 27 jaar die deel uitmaakt van deze categorie vereist aandacht en mogelijk nieuwe beleidsmaatregelen om hen perspectief te bieden op werk en onderwijs.